Ben jij ook zo verzot op haring en kunnen ze je letterlijk wakker maken voor deze lekkernij? Komt dat even goed uit, haring is namelijk hartstikke gezond! Hoe je je haring ook eet, het is een heerlijk gezonde vis. Met of zonder een uitje, uit de hand of op een broodje, de zure of zoute variant, het maakt allemaal niet uit! Met enige regelmaat een haring verorberen houden onder andere je rode bloedcellen gezond. Deze bloedcellen bevatten het eiwit hemoglobine die mede aangemaakt worden door de vitamine B12 en ijzer die in de haring zit. Hemoglobine zorgt ervoor dat er voldoende zuurstof in je bloed zit en dat is hartstikke belangrijk!

Haring en het zenuwstelsel

Haring eten is dus goed voor de bloedsomloop, maar ook hartstikke goed voor het zenuwstelsel. Dit heeft mede te maken met de beroemde omega-3 vetzuren die deze lekkernij bevat. Vetzuren die broodnodig zijn voor een gezond werkende hersenfunctie. Wanneer het niveau van omega-3 vetzuren te laag is, kan dit de risico op de ziekte van Alzheimer enorm verhogen! Het hoge kaliumgehalte in haring helpt ook het zenuwstelsel met aansturen en de aanwezige vitamine B6 is ook belangrijk voor het gestel. Deze vitaminen zijn voor de communicatie tussen de verschillende zenuwen van groot belang.

Belangrijke voedingsstoffen

Het eten van haring bedraagt ook bij aan het gezond houden van tanden en botten. Dit heeft alles te maken met de hoge hoeveelheid fosfor, magnesium en calcium in haring. Deze belangrijke voedingsstoffen gebruikt het lichaam om het mineraal hydroxyapatiet aan te maken. Daarnaast zijn de aanwezige eiwitten in haring van groot belang om je botten sterk te houden. Je lichaam gebruikt namelijk de eiwitten uit jouw genuttigde maaltijden voor de opbouw van lichaamscellen, maar ook voor het herstel en behoud van sterke botten.